Algemene bepalingen
* Deze Algemene Voorwaarden hebben betrekking op de dienst
“Oppas Huis & Dier voor katten” van Praktijk Zonneroosje, in het vervolg omschreven als “Dierenoppas - Kat”.
* In onderstaande tekst wordt met “ik” of “Praktijk Zonneroosje” hetzelfde bedoeld, namelijk de onderneming Praktijk Zonneroosje. Sabrina van Ruiten geeft als persoon uitvoering aan Praktijk Zonneroosje.
* In onderstaande tekst wordt met “je”, “jou”, “eigenaar/verzorger” of “het baasje” bedoeld de cliënt die de dienst “Dierenoppas - Kat” afneemt van Praktijk Zonneroosje.
* De dienst Dierenoppas - Kat houdt in dat Praktijk Zonneroosje past op het huis en de kat(ten) van de cliënt. Oppas is mogelijk door het hele land, zolang het oppasadres in vijf uur (enkele reis) te bereiken is.
* Praktijk Zonneroosje is een professionele oppasdienst. Dit betekent dat het vanzelfsprekend is dat de veiligheid, het welzijn en de gezondheid van de katten voorop staan, en er verantwoordelijk wordt omgegaan met het huis en de spullen van de eigenaar/ verzorger.
* Oppas is mogelijk voor pony’s, honden, katten en kleine dieren (vogels en vissen). Per diersoort is er een aparte omschrijving en zijn er aparte Algemene Voorwaarden. Voor katten geldt dat er oppas mogelijk is voor alle rassen/kruisingen. Het maximum aantal oppaskatten is vier.
* Oppaskatten zijn sociaal richting mensen.
* Praktijk Zonneroosje richt zich op vakantie-opvang. De dienst Dierenoppas - Kat is daarom bedoeld voor mensen die een weekendje weg of met vakantie willen gaan en hun kat(ten) goed verzorgd thuis willen laten.
* Elke oppasperiode duurt minimaal een weekend/drie dagen en maximaal een maand. Langere oppas is mogelijk in overleg.
* Gedurende het gehele jaar kan er oppas plaatsvinden, met uitzondering van 30 december t/m 2 januari.
* Dierenoppas - Kat is erop gericht om de oppaskatten een zo prettig en ontspannen mogelijke vakantieperiode te bieden, zodat de eigenaar/verzorger onbezorgd op vakantie kan gaan.
* Zodra de eigenaar/verzorger van de kat(ten) contact opneemt met Praktijk Zonneroosje over de dienst Dierenoppas - Kat zijn deze “Algemene Voorwaarden Dierenoppas - Kat” van toepassing.
* Als er sprake is van oppassen op meerdere diersoorten, dan zijn de Algemene Voorwaarden van deze verschillende diersoorten van toepassing. Bijvoorbeeld: bij oppas op zowel katten als kleine dieren (vogels en vissen), dan gelden zowel de “Algemene Voorwaarden Dierenoppas - Kat”, als de “Algemene Voorwaarden Dierenoppas - Kleine dieren”.
* Een oppasperiode is definitief als:
* er een oppasperiode is vastgelegd in de agenda van Praktijk Zonneroosje voor de oppaskat(ten).
* Praktijk Zonneroosje de Invulformulieren voor de oppaskat(ten) retour heeft ontvangen.
* er een kennismakingsbijeenkomst heeft plaatsgevonden en deze zowel door de eigenaar/verzorger van de oppaskat(ten) als door Praktijk Zonneroosje goed is bevallen.
Vóór de oppasperiode:
* De eigenaar/verzorger van de kat(ten) kan een oppasverzoek bij Praktijk Zonneroosje indienen via de website, de e-mail of de telefoon. Na deze aanvraag voor oppas bericht Praktijk Zonneroosje aan de eigenaar/verzorger of de gevraagde oppasperiode vrij is. Vervolgens wordt de eigenaar/verzorger gevraagd om het Invulformulier Dierenoppas - Kat in te vullen via de website. Dit Invulformulier bevat een vragenlijst en is bedoeld om een eerste indruk te krijgen van de kat(ten), het karakter/de aard en de verzorging. Het meesturen van één of meerdere foto's van de kat(ten) wordt door Praktijk Zonneroosje erg gewaardeerd.
* Normaal gesproken hoort een kennismaking van tevoren bij de oppasperiode om te kijken of mensen, oppas en kat(ten) goed samen overweg kunnen.
Een belangrijk onderdeel, want alle partijen horen met een goed gevoel en vertrouwen de oppasperiode tegemoet te zien. Mocht de kennismaking om welke reden dan ook bij één of beide partijen niet bevallen, dan wordt de andere partij binnen twee dagen na de kennismakingsbijeenkomst hiervan op de hoogte gebracht. In dit uitzonderlijke geval zal Praktijk Zonneroosje een heldere argumentatie geven waarom de geplande oppasperiode niet door kan gaan. In alle andere gevallen is de oppasperiode (na de positieve kennismaking) definitief.
Voor de kennismaking rekent Praktijk Zonneroosje een vergoeding op basis van reiskosten voor het openbaar vervoer in Nederland. In het uitzonderlijke geval dat een kennismaking van tevoren niet mogelijk is, dan wordt er extra tijd genomen aan het begin van de oppasperiode voor uitleg over de normale gang van zaken en overleg.
* De verantwoordelijkheid van Praktijk Zonneroosje is om zo goed mogelijk voor de oppaskat(ten) te zorgen, daarbij zorgvuldig hun gezondheid en het welzijn in acht nemend en om het huis netjes te onderhouden.
* De verantwoordelijkheid van de cliënt is Praktijk Zonneroosje te informeren over de normale procedures voor wat betreft de kat(ten) en het huis. Daarnaast mag de cliënt zorgvuldig kennis nemen van alle informatie die Praktijk Zonneroosje terug koppelt tijdens en na de oppasperiode. Informatie en adviezen gegeven door Praktijk Zonneroosje zijn geheel vrijblijvend. Dit betekent dat beslissingen die genomen worden op basis van de oppasperiode van Praktijk Zonneroosje ook geheel in de verantwoordelijkheid van de cliënt liggen. Praktijk Zonneroosje is niet verantwoordelijk voor genomen beslissingen naar aanleiding van de oppasperiode.
* Het afzeggen of verplaatsen van een oppasperiode kan kosteloos tot twee weken vóór de geplande oppasperiode. Het verplaatsen van een oppasperiode kan alleen als er nog geen andere boekingen in de agenda van Praktijk Zonneroosje staan. Als het afzeggen binnen twee weken vóór de geplande oppasperiode plaatsvindt, is de helft van het geplande oppasgeld verschuldigd. Afzeggingen worden aan Praktijk Zonneroosje doorgegeven via de e-mail: info@zonneroosje.nl. Als er sprake is van afzegging binnen drie dagen vóór aanvang van de oppasperiode, dan wordt er prijs gesteld op telefonisch contact of het inspreken van de voicemail via het telefoonnummer 06-27 147 142.
Tijdens de ontvangst, het begin van de oppasperiode:
* Is er persoonlijk contact tussen de eigenaar/verzorger en Praktijk Zonneroosje om (nader) kennis te maken. Daarna vindt er ook een (hernieuwde) kennismaking met de kat(ten) plaats. Het is nadrukkelijk uitgesloten dat de eigenaar/verzorger van de kat(ten) al op vakantie is, voordat Praktijk Zonneroosje op het oppasadres is gearriveerd.
* Heeft er in ieder geval afstemming plaatsgevonden over: voer, hoeveelheden, water en het tijdstip waarop dit plaatsvindt. Daarnaast heeft Praktijk Zonneroosje de beschikking over de gegevens van de dierenarts.
* Krijgt Sabrina een slaapplaats in huis toegewezen.
Tijdens de oppasperiode:
* Normaal gesproken bericht Praktijk Zonneroosje elke dag/om de dag hoe het met de kat(ten) gaat en het verloop van de oppasperiode.
Als er geen noodgeval is, maar er wel sprake is van een aandachtspunt bij één van de katten, dan zal er vaker contact middels SMS zijn (geen Whatsapp).
Mocht er sprake zijn van een noodgeval, dan wordt er direct contact opgenomen met de eigenaar.
* Er wordt zoveel mogelijk de normale routine voor de oppaskat(ten) aangehouden, met daarbij de nodige verzorging, ruimte, aandacht en speelmomenten. De kattenbak(ken) worden normaal gesproken twee keer per dag schoon gemaakt.
* Er wordt tegemoet gekomen aan alle wensen van de eigenaar voor de verzorging van de kat(ten) onder voorwaarde dat deze wensen het welzijn en de gezondheid van de kat(ten) respecteren.
* Het huis wordt netjes onderhouden tijdens de oppasperiode en ook weer netjes opgeleverd.
* Naast het oppassen voert Praktijk Zonneroosje ook andere werkzaamheden uit voor de praktijk. Deze werkzaamheden worden echter zorgvuldig op het oppassen afgestemd.
* Praktijk Zonneroosje is niet verantwoordelijk voor eventuele schade aan het oppashuis of de oppaskat(ten). Eventuele dierenartskosten gemaakt voor de oppaskat(ten) tijdens de oppasperiode zijn voor rekening van de eigenaar/verzorger.
Na de oppasperiode:
* Praktijk Zonneroosje verlaat het huis en de kat(ten) pas als de eigenaar/ verzorger weer thuisgekomen is.
* Er vindt een informatie-uitwisseling plaats tussen Praktijk Zonneroosje en de eigenaar/verzorger van de kat(ten) over hoe de oppasperiode verlopen is. Een korte evaluatie kan daar onderdeel van zijn: wat er goed ging, wat er minder goed ging en wat voor verbetering vatbaar is van kant van de eigenaar of van Praktijk Zonneroosje.
* Oppasperiodes worden gerekend per kat per dag. Bij één kat is het tarief 20 euro per dag/nacht. Bij twee katten is het 22 euro per dag/nacht. Voor drie katten betaal je 24 euro per dag/nacht en tenslotte voor vier katten is het bedrag 26 euro per dag/nacht. Een halve dag oppassen wordt hierbij als een hele dag gerekend! Mag Praktijk Zonneroosje een dag wèl aanwezig zijn, maar nog niet oppassen (bijvoorbeeld bij vroeg vertrek de volgende dag), dan wordt de helft van het dag/nachttarief in rekening gebracht.
Naast het oppastarief, wordt er apart een reiskostenvergoeding gevraagd gebaseerd op het openbaar vervoer in Nederland.
De tarieven van Praktijk Zonneroosje bevatten géén BTW. De reden hiervoor is dat Praktijk Zonneroosje voor de Belastingdienst valt onder de “Kleine Ondernemersregeling of KOR”.
Heb je alleen katten, dan zijn bovenstaande tarieven van toepassing. Ben je echter in het bezit van katten èn andere diersoorten, kijk dan voor alle tarieven bij de “Algemene Voorwaarden Dierenoppas - Combi tarieven".
* Als de oppasperiode langer dan twee weken duurt, is het prettig als de helft van het oppasbedrag van tevoren wordt voldaan en de andere helft na de oppasperiode. Mocht dit van toepassing zijn, dan zal Praktijk Zonneroosje daar van tevoren een verzoek toe doen.
* De factuur voor de oppasperiode ontvangt de cliënt binnen vier dagen na de oppasperiode. De normale betalingstermijn voor de cliënt is binnen twee weken vanaf de factuurdatum op de factuur, met een uitloop tot maximaal een maand. Als de cliënt niet in staat is om de factuur te betalen, dan neemt hij/zij binnen twee weken vanaf de factuurdatum op de factuur schriftelijk contact op met Praktijk Zonneroosje via info@zonneroosje.nl en wordt er een andere betalingsregeling getroffen.
* Mocht je ontevreden zijn of een klacht hebben over de oppasperiode, laat Praktijk Zonneroosje dit dan schriftelijk weten binnen een week na de oppasperiode. Je kunt het Contactformulier op de website invullen, het Klachtenformulier invullen of een e-mail sturen naar het e-mailadres info@zonneroosje.nl. Je kunt hier meer lezen over de klachtenprocedure van Praktijk Zonneroosje.
Algemene Voorwaarden Dierenoppas - Kat zijn aangepast per 02-08-2025.